Att ha makten över någon annans liv

Vad är det som ger oss rätt att bestämma när någon annan varelse ska sluta leva? Aktiv dödshjälp. Förbjudet när det gäller människor men när det kommer till djuren sätter vi oss över naturens lagar jämt och ständigt. Och vi tycker inte ens att det är något konstigt med det. Vi dödar dem för pengar. Vi dödar dem för mat. Vi dödar dem för att vi är lata. Eller så dödar vi dem helt enkelt för att vi har tagit oss vatten över huvudet och inte reder ut en situation vi satt oss i. Våran dubbelmoral är mer än lovligt vidrig. Djuren ska inte behöva lida heter det. Bullshit, säger jag!

När jag blundar kan jag se hans unga jag lika klart som för 10 år sedan. Den bruna nästan röda färgen, den hopplösa manen som aldrig ville ligga som jag ville, de pigga busiga ögonen, hans glädjesprång när han fick komma ut i hagen på morgonen och de vältränade musklerna som spelade under den tunna blanka pälsen när han rörde sig. Jag blundar och jag gråter.

28 år gammal blev han. Fina, fina Calle som jag delat så många underbara minnen med. Nu finns han inte längre och det känns sjukare än jag någonsin kunnat ana. Jag tog beslutet att han skulle dö. Jag tog beslutet. Fy fan! Just nu känns det för jävligt och jag kan inte mer än hoppas att jag gjorde rätt. Jag vill så gärna inbilla mig själv att jag gjorde rätt. Men hur kan beslutet att döda någon någonsin vara rätt?



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: